Sociale media: sociale dumpplaats?
Een echte haat-liefde verhouding met sociale media: ik heb ‘m! Ik vind het namelijk fantastisch wat voor inspiratie we er kunnen op doen en hoe we er anderen kunnen inspireren. De verbinding, het bereik en daarmee het misschien wel kunnen helpen van één iemand is een mooi gevolg van wat we op sociale media uiten. Maar er worden wel meer dingen op sociale media geuit, beweert, geclaimd en gedumpt.
De keerzijde van sociale media
Ik denk dat er al heel veel gezegd is over de keerzijde van sociale media. Dat het helemaal niet zo sociaal is. Dat het juist de échte verbinding met elkaar vertroebelt. Het eindeloos, gedachteloos scrollen door een tijdlijn kennen we allemaal wel. En dat terwijl we dan beweren dat we voor X, Y of Z toch écht geen tijd hebben gehad…
Tipje
Natuurlijk maken we ons allemaal wel eens schuldig aan dat gedachteloze gescroll en daar is niks mis mee, als we dat maar niet te vaak en te lang doen. De enige twee sociale platformen waar ik actief ben zijn Instagram en heel af en toe op Facebook. Meer dan dit en het wordt echt teveel. Ik voel dan een druk om al die dingen bij te houden en dan is de lol er snel af, en dat is jammer want sociale media kan juist ook heel ontspannend en informatief zijn.
Tip: wist je dat je op Instagram een timer kunt zetten? Stel in hoeveel minuten je maximaal per dag op het sociale platform door wil brengen. Zo krijg je automatisch de melding dat “het tijd is om Instagram te sluiten”.
Dumpen en weer door
Het valt me de laatste tijd nogal op dat ik -op Instagram- wel door héél veel marketing-dingen heen moet scrollen voordat ik bij echt interessante posts terecht kom. De ene na de andere coach, ondernemer en weet ik veel wat wil van alles aanbieden. Het is altijd iets wat je pas echt verder gaat helpen in je bedrijf, persoonlijke ontwikkeling of in het moederschap.
Het is altijd DE oplossing voor waar je tot nu toe altijd al tegenaan gelopen bent. En ik, ik zie door het bos de bomen niet meer.
Natuurlijk kan ik even aanvinken dat ik alleen de accounts die ik daadwerkelijk volg te zien krijg, maar daar zitten ook veel -inspirerende- ondernemers tussen en dan krijg ik alsnog al die “reclame” te zien. Het is net alsof ik door een reclamefolder heen blader. En hoe inspirerend is al dat aanbod nu nog écht?
Het maakt dat ik nog minder actief ben op -bijvoorbeeld- Instagram. En dat is helemaal niet erg; ik pak er dan graag een boek bij of schrijf liever een stukje dan dat ik voor niks op Instagram zit. Maar zo’n reclame-omgeving was het toch eerst niet?
Dumpen met een boodschap
We maken ons allemaal schuldig aan dingen dumpen op sociale media- ook ik. Ik dump linkjes naar mijn artikelen en slinger mijn schrijflust de wereld in. Maar daar zit altijd een onderliggende boodschap in. Iets waarmee ik iemand wil inspireren. Al is het “maar” één iemand.
Niet het getouwtrek om volgers dat ik om me heen zie is het inspirerende aan sociale media. Dat zijn de rauwe berichten. Echt en verbindend. Een gevoel van “je bent niet alleen” en “je bent niet de enige”.
Gelukkig zitten deze pareltjes er ook tussen op de sociale dumpplaats❤️
Ja, wel herkenbaar. Juist door de vele reclames, ben ik het sneller beu om er doorheen te scrollen. Dus voor mij werkt het in die zin positief. Ik zit er een stuk minder lang op, dan toen er nog geen of niet zoveel reclames waren.