Sorry, maar ik schrijf mijn eigen teksten
‘Sorry, dit ga ik niet doen. Ik ben tekstschrijver en schrijf dus mijn eigen teksten…’ antwoordde ik heel duidelijk in een mail naar een mediabureau. Ik was met hen een samenwerking aangegaan- niet wetende dat ik vervolgens een uitgebreide mail zou ontvangen met wat ik precies in mijn review zou moeten schrijven.
Kant en klare zinnen
Een week nadat ik een product had ontvangen om te reviewen kreeg ik een lange mail. Terwijl ik de mail doornam gingen mijn nekharen recht overeind staan. Vol ongeloof liet ik mijn ogen voor een tweede keer over het schrijven gaan. Kant en klare zinnen prijkten op het scherm van mijn laptop. Kant en klare zinnen die ik in mijn review zou moeten gebruiken. En niet één. Nee, een stuk of tien. Daarnaast hadden ze nog een hoop eisen waar het artikel aan moest voldoen.
Kleine sidenote: ik zou niet betaald worden voor deze samenwerking, enkel het product ontvangen. De kosten van het product? Nog geen twintig euro. Ver onder het tarief wat ik normaal vraag voor een artikel. Maar omdat het iets was wat echt wel bij me past -en ik niet financieel afhankelijk ben van mijn blog- was ik er enthousiast over.
Dit heb ik in de acht jaar dat ik mijn blog heb nog nooit meegemaakt: dat iemand voor mij gaat bepalen wat ik ga schrijven… I don’t think so. Ik ben de tekstschrijver hier. Het bijzondere is dat ik collega-bloggers om me heen het wel zie doen: hetzelfde product, dezelfde voorgekauwde zinnen. Ik lees het met opgetrokken wenkbrauwen en probeer er geen oordeel over te hebben maar… deden zij dit nou echt? Je schrijft toch je eigen teksten? Niet dan? Wat maakt jouw tekst dan jou? Waarom schrijf je dan? Echt, ik krijg hier zoveel vragen bij.
Blogger of tekstschrijver?
Het zal een verschil zijn: een blogger en een tekstschrijver. Ik ben het allebei, maar blijkbaar hebben niet alle bloggers een liefde voor schrijven. Maar als het bij mij ERGENS over gaat, dan is het over schrijven. Dat is de hele drijfveer achter mijn blog, maar ik besef me nu ook dat dit niet voor elke blogger zo is. En dat is ook prima. Zij zullen een andere drijfveer hebben; een passie voor een onderwerp waar zij over bloggen- dat kan ook en dat is ook mooi.
Het mediabureau dat mij benaderde kreeg in een enthousiaste-maar heldere- eerste reactie van mij al heel duidelijk te lezen dat ik graag oprechte content maak met mijn eigen tone of voice. En dit staat trouwens letterlijk op mijn samenwerken-pagina! En dan gaan ze mij hun eigen tone of voice sturen…
Het is niet zo dat ik vorige week heb bedacht dat ik een blog ga beginnen. Na acht jaar blogervaring, tig samenwerkingen, het opzetten van nieuwsbrieven, winnen van schrijfwedstrijden, het uitbrengen van twee korte verhalen en het volgen van een schrijfcursus kun je wel zeggen dat ik het schrijven serieus neem. Dus geen voorgekauwde teksten voor mij alsjeblieft.
Hoe het verder ging
Het mediabureau droop af nadat ik mijn ongenoegen op een professionele manier had geuit. Het product mocht ik houden. Kleine kans dat ik in de de toekomst ooit nog met hen samenwerk 😉
Ik vind het knap dat je de mail nog een tweede keer hebt gelezen! Weet niet of ik dat wel had gekund. Bedrijven kunnen echt brutaal zijn en wij mailen netjes terug haha.
Haha, ik moest ook wel even een keer diep ademhalen 😉